Gi oss varer som varer

Når vi snakker om forbruk og bærekraft, kommer vi raskt inn på resirkulering og gjenbruk, og det er flott! Men det er også på tide å snakke om produktene i seg selv.

Kronikk tidligere publisert i Fædrelandsvennen

Vi trenger produkter av en kvalitet som gjør at de kan vare lenge, bli reparert og er verdt å gjenbruke. Lavkvalitetsprodukter kan verken resirkuleres eller gjenbrukes.

Lynrask mote

De siste tiårene har produksjonen av klær, møbler og elektronikk skutt fart, og prisene går andre veien. For eksempel kan du i visse butikker finne klær som koster mindre enn en god kopp kaffe, og nye varer hver uke. Realprisene på en del elektroniske produkter har falt med nesten 90 prosent på litt over 40 år, og svært mange kjøper ny telefon hvert år. Fremtiden i våre hender kan fortelle at hver nordmann i gjennomsnitt kjøper over fem tonn møbler, 65 anorakker, 36 mobiltelefoner, 14 TV-apparater og 1,2 tonn klær i løpet av livet

Høyere produksjon og lavere priser fører oftest til større miljøpåvirkning. Dette er i seg selv et stort problem for både klima, miljø og rettferdighet. Klær og sko står for 8 prosent av verdens CO2-utslipp, har enormt vannforbruk og sprer kjemikalier som ødelegger naturen i produksjonslandene. I tillegg er det et stort problem at arbeiderne har lav lønn og dårlige produksjonsforhold. 

Ryddetrender og minimalisme har vært i vinden de siste årene. Som forbrukere kan vi med fordel begrense mengden produkter vi kjøper og omgir oss med. Det er både praktisk og klimavennlig. Men for at vi skal kjøpe mindre, kjøpe og selge brukte produkter, eller i det minste resirkulere materialene, må produktene være av en kvalitet som varer! Et produkt som bare varer et år kan ikke gjenbrukes av noen andre, når en blir lei av det. Produkter laget av blandingsmaterialer eller materialer av lav kvalitet kan heller ikke resirkuleres, og ressursene går ut av kretsløpet og over til søppel-håndteringen.

Mer bærekraftig industri

EU-kommisjonen har i år kommet med en ny strategi der de vil gjøre tekstiler mer miljøvennlige. Målet er å redusere miljøbelastningen i hele verdikjeden, at tekstilene skal få lenger levetid, designes slik at de kan brukes igjen, repareres og materialgjenvinnes. I strategien foreslås det også at produsentene skal få ansvar for tekstilene hele livsløpet, og finansiere og håndtere tekstilene når de blir til avfall.

Initiativet til EU er et godt eksempel på hvordan en kan endre forbruket fra startpunktet. Forretningsmodeller der kunden kan leie produkter, at produktene kan leveres tilbake og resirkuleres, eller at de er enkle å reparere, bør ta over fra forretningsmodellene med lavkvalitetsprodukter som går rett i søpla etter kort tids bruk. Bransjene må ta steget inn i den sirkulære økonomien – der ressursene gjenbrukes igjen og igjen. Vi må se tilbake til tiden da vi produserte kvalitetsvarer som skulle vare i mange generasjoner. Produsentene bør tilby garantier på kvaliteten og mulighet for reparasjon. Det burde ikke være vanskelig å designe produkter som kan skifte ut slitedeler, komponenter eller programvare.

Sosial levetid

Selv om vi lever i et samfunn der levestandarden ofte blir målt i kjøpekraft, må vi også snakke om hvorfor vi kjøper så mye! Vi må se på den sosiale levetiden til produktene. Hvorfor bytter vi ut tingene? Vi kaster ikke ting bare fordi de er utslitte. Kanskje trenger du nye møbler fordi du skal bytte bolig, eller nye klær fordi en har en ny kroppsfasong, men veldig ofte har vi bare lyst på noe nytt. Vi lever i et samfunn med enormt fokus på ting. Reklamene forteller oss at vi må ha den siste sesongens kleskolleksjon og årets vase til stuebordet. Dette jaget etter nye ting påvirker oss til å kvitte oss med ting som egentlig er helt greie, og det påvirker bransjene til å stadig produsere nye raske varer. Vi må sammen endre de sosiale normene for hva som er greit å ha og kle seg i.

Lær mer om bærekraftig forbruk

Ansvarlig forbruk og produksjon, bærekraftsmål 12, er hovedtema for Miljøuka i Kristiansand i 2022. Bli med på de mange arrangementene og lær mer om hva vi kan gjøre for å nå dette målet. Miljøuka varer fra 30. mai til 5. juni og du finner programmet på her.

Vi sees!

Kontakt

Elin Osnes Strand
Rådgiver for bærekraft og klimaformidling
Mobil:
E-post

Kontakt

Anne Line Gangså Tørresen
Rådgiver klima og miljø
Mobil:
E-post

Publisert: 24. mai 2022 9:20
Oppdatert: 28. mai 2022 17:52